lördag 13 november 2010

Barndop igen

Idag var vi på barndop igen. Den här gången var lille NM med. Det var då väldigt vad han tyckte det var spännande att vara i kyrkan. Så mycket att titta på. Så mycket eko att testa! Ljus att titta på. Psalmer att lyssna på. Och prästens konstiga röst som hördes från alla möjliga håll i lokalen när hon pratade i sin mikrofon.

Och efter champagnen, kaffet och tårtan fanns ett helt kyrkrum att utforska tillsammans med de andra barnen. Eller tillsammans med de andra är mycket sagt. Han försökte springa efter så gott han kunde, som en hjälplös liten svans hängde han på, in och ut ur bänkraderna, upp och nedför trappan till altaret. Men en mycket glad svans var han. Rent av extatisk.

Och nu är vi hemma och Frk A ger honom ett bad innan det är dags att sova.
Mamma dricker vin.
Och tänker på hur många svenska ord det är som jag till vardags i det här landet försöker se upp att använda när jag pratar med NM i sociala sammanhang med danska åhörare.
Svans till exempel. Knäpp och knäppa, bolla, bössa, kossa, kusse, snava och mås för att nämna några.
Ja, ja, det var en utvikning som inte hade med barndopet att göra. Snarare med vinet.

2 kommentarer:

Jag vill jag kan... sa...

Halloj! Hmmm... jag vet ju varför orten Bollebygd är hysteriskt rolig i danskarnas öron... Men vad har de andra orden gjort för ont?

ps - apropå silverskeden; För ett tag sen hittade min svåger en matsked inne i DVDn. Bara sådär. I närheten en tvååring med ack så oskyldig uppsyn... ;0)

FC sa...

Alltså, en del av orden aktar jag mig ju också för... men kusse har jag varken hört på svenska eller danska??