fredag 26 november 2010

Snöfredag

Det snöar och snöar och jag är ensam hemma ikväll. Eller nästan iallafall, NM är hemma, men han sover.

Idag var jag på anställningsintervju här i Köpenhamn. På dansk. Det gik meget godt. Men så får vi se om jag får det.
Och vad jag säger om jag får det.
Vi lutar mer och mer åt att försöka inrätta vårt liv så att jag och NM flyttar till Skåne, och att Frk A bor med oss när hon arbetar i Köpenhamn, och med pojkarna när hon är i deras lilla by.
Vi får se om allt faller på plats.

Jag tycker väldigt mycket om att bo i Danmark. Men jag saknar Sverige. Framför allt är det tryggheten jag saknar. Tryggheten i föräldraförsäkringen. Att man faktiskt får vara hemma när ens barn är sjukt. Jag saknar att ha tryggheten i en arbetslöshetsförsäkring. Det finns det förstås här också, men ingen jag har rätt till om jag blir arbetslös här, eftersom jag ju inte har arbetat här ännu. Jag saknar tanken om NM på ett dagis av en modell jag känner till, med personal som kan prata med honom på samma språk som jag pratar, och som jag kan prata med om viktiga saker, med ord som är mina...

Nu ska jag ägna den här lugna gräsänkakvällen åt makaroner och TV. Mys!

1 kommentar:

nylsa sa...

OJ, vet inte vad jag ska säga men hoppas att det kommer bli bra så klart.
Förstår att det varit svårt att byta land och allt, tycker att du har varit grymt modig. Saknar dig och frk A och lille NM och hoppas vi ses snart!