tisdag 24 januari 2012

Ljuvliga tider

Nu har den underbaraste av alla barnaåldrar inträtt om man frågar mig. NM är en annorlunda person för varje dag som går. Språket har exploderat. Han överraskar mig plötsligt genom att räkna alldeles själv till tio, utan att jag ens visste att han hade lärt sig det. Han sjunger massor av sånger, även sådana som jag inte kan men som han lärt sig på dagis (och nej, mamma är inte en annorlunda person för varje dag som går... nu säger hon dagis igen). Han hittar på nya lekar och har lärt sig att skrämmas. Han kiknar av skratt när mamma blir rädd. Och så älskar han att pussas.

Det som går mindre bra är ätandet. Han vill inte sitta stilla vid bordet. Han avslutar snabbt sin måltid och ställer sig sedan bredvid och stirrar på min tallrik, maniskt upprepande: äti färdit! äti färdit! Ända tills det faktiskt blir sant. Men idag åt han. Och satt faktiskt kvar på sin stol i hela TJUGO MINUTER! Han fick räkor och rödbetssallad. Han hade gärna velat ha ketchup till också, men det fick han inte.

Han forskar också! 2½ år gammal och nästa raketforskare! Jag hade hängt en galge på ett av trappstegen och han har förundrats över mammas kofta som hängt där i flera dagar. Han har berättat för mig att den är torr, men jag har ändå inte tagit ner den. Idag upptäckte han själva kroken till galgen på en av trappstegsavsatserna när han snabbt, snabbt var på väg till sitt rum för att hämta en fullkomligt nödvändig röd polisbil. Han fick
syn på kroken och pillade förundrat på den märkliga metallgrejen. Sedan kom han ihåg koftan och skyyyyyndade sig nerför trappan för att titta på kroken från andra hållet. Jag blev tvungen att lyfta upp honom så att han kunde detaljstudera anordningen från alla håll. En kjok! En kjok! Han nickade mycket gillande åt den geniala uppfinningen och undersökte hur koftan i sin tur hängde på själva galgen. Kan man tänka sig nåt så spännande som en klädhängare! Det är naturvetenskap på hög nivå, gravitation, hållfasthet, jämvikt... allt!
Jag tror aldrig livet kan vara så intressant som när man är 2½ år!




Inga kommentarer: