tisdag 22 maj 2012

Den fantastiska lilla människan

Han är snart 3 år nu, har jag tänkt ganska länge. Men så räknar jag på fingrarna och kommer fram till att han än så länge är närmare 2½ än 3 år. Det kan vara viktigt för mig att komma ihåg när jag blir frustrerad över ett och annat, och en viktig påminnelse om att förundras över hur oerhört duktig han är på många saker.
Bokstäver till exempel. Han kan nästan alla. Och han läser faktiskt enstaka ord. Sitt namn känner han igen. Och  "stopp". Sedan kan han läsa orden "SAS", "Volvo", Ikea, MER, Bamse, Arla och Disney (fast han läser det sista som "Bilen bilen" istället, pga Blixten McQueen). Och självklart vet jag att det är bilden/loggan av ordet han känner igen, snarare än att han läser de enskilda bokstäverna, men fascinerande är det. Han vet att T betyder tunnelbana, J betyder järnväg och P står för parkering.

Men han har inte upptäckt det bekväma i att äta med bestick. Han har inte heller inte kommit på hur man själv trampar på en trehjuling för att få den att rulla utan att någon skjuter på. Han är en mästare på att få sin omgivning att göra sådant åt honom som han själv inte vill eller orkar. Charmiga, fantastiska, kloka och temperamentsfulla lilla unge!

Inga kommentarer: