måndag 14 februari 2011

Donator med underbett?

Idag har jag varit med NM hos tandläkaren. Orsaken till besöket var att jag, när vi var på BVC i fredags, nämnde att hans tänder i underkäken går framför dem i överkäken när han biter ihop. Han har underbett helt enkelt. BVC-sköterskan tyckte då att jag skulle kontakta Folktandvården. Jag ringde imorse och nämnde vad det gällde, och så fick vi en tid redan idag.
Känns lite bisarrt att gå till tandläkaren med någon som bara har sex tänder. Ja, fler är det faktiskt inte än, trots att han är 17½ månad. Två uppe och fyra nere. Han ser ut som en liten piraya, eller ibland som Gudfadern när han skjuter fram underkäken.
Naturligtvis gör man ingenting åt underbett hos en så liten knatte, men de sa att det är ovanligt att det är så uttalat hos någon som inte fått sina riktiga tänder än.
- Hur ser det ut i släkten? Är det fler som har underbett? frågade tandläkaren.
Det är första gången den frågan dyker upp. Om släkten.
Så jag svarade att NM kommit till med hjälp av donator, och att jag därför inte vet hur halva hans genetiska påbrå ser ut. Kanske har de underbett hela bunten?
Och gärna för mig. NM är den sötaste lilla underbettskillen i hela världen.

1 kommentar:

Annaomlivet... sa...

Kan inte låta bli att småskratta. Nu får de nog snart börja tänka om över huvud taget med "hur det ser ut i släkten" frågorna. Många adoptivbarn finns nu, även blir det många med både manlig donator och så dem där ett befruktat ägg donerats oxå... Man får alltid frågan när det handlar om sjukdomar o dyligt. Nu kan jag tänka mig att sådan information kanske tillhandahålls i samband med de olika procedurerna OM det nu skulle förekomma något.

Tänkte inte på att NM hade underbett... kan inte vara så utmärkande?! Söt som socker är han i alla fall!!!