måndag 30 maj 2011

Dagis eller dagmamma?

Stackars, stackars lille kille. Han fortsätter att bli så ledsen när vi kommer till dagis. Och det gör så ont, och sätter också myror i skallen på mig. Ska han gå där? Borde han gå hos dagmamma istället? Hur lång tid ska man ge det?
Jag inser förstås att mer tid är vad som krävs för att veta om det är bra för honom eller inte.
Men hur gör man för att hitta en dagmamma om det på sikt visar sig vara det bättre alternativet? Jag har ingen koll. Är det någon som läser som har det?

4 kommentarer:

nylsa sa...

åh vad svårt, stackars dig och NM, hoppas att det kommer kännas bättre snart.
Jag tror att dagmammorna ligger under kommunen på samma sätt som förskolorna, så du borde kunna ringa dit och höra.
kram!

Tudorienne sa...

Tråkigt! Och jobbigt. Jag tror också att det är så i vår kommun att finns det kommunala dagmammor som man söker på samma sätt som dagis.

Men vad säger dagispersonalen? Finns det någon där du kan prata med om detta? De borde ju ha erfarenhet.

pippigull sa...

jobbigt!!! den där gråten skär i hjärtat...
men hur har han det på dagen? Gullgossen grät faktiskt varje dag hela första året, men var glad när han var där... jag brukade alltid spionera när jag kom och kolla vad han höll på med - han var alltid glad och nöjd.

Dvs - det tog ett tag men han trivs även om han inte är en sån som längtar till dagis på helgen...

kram

knasokalas sa...

Undrar precis som Pippigullmamman hur han har det när du har gått. Är han ledsen länge? Våra grannar hade det jättejobbigt med sin kille länge, länge, men en dag när mamman sa att "jag saknar dig också" så var det som det vände. (kanske helt irrelevant men kanske är det ett magiskt trick!) Innan hade hon liksom försökt att hålla en glad fasad för att överföra någon slags positiv känsla.

Ja, utläggning. Jag har ingen erfarenhet av dagmamma. Tror att det kan vara jättebra med att det är lite mindre grupper och passar säkert vissa barn bättre. Nackdelen är väl att det kanske inte blir lika mycket organiserade aktiviteter (spelar säkert inte så stor nu men han blir ju fort större), och sen vet jag inte vad som händer om dagmamman är sjuk.

Hoppas hoppas det blir bättre snart så du slipper oro och beslut om byte.

Kram