torsdag 12 maj 2011

Mat, frustration och mammas problem

NM är lite lat ibland. Eller "bekväm" är kanske ett mindre värdeladdat ord. Och han har fått lov att vara det. Ensambarn som han ju är, och oändligt uppassad av både mormor och morfar under den tid de har haft hand om honom innan dagisstarten. Om någon leksak hamnar på någon plats där det innebär ansträngning att få fram den vinkar han envetet åt det hållet och förväntar sig att man hämtar den åt honom. När han var mindre gjorde jag det ofta (typ alltid). Inte nu längre. Numera är det så uppenbart en vana och inte ett riktigt hjälpbehov. När han inte får den service han varit van vid blir han antingen väldigt arg, eller så skrattar han och hämtar den själv. Det får vara på vilket sätt det vill för mig, men visst känns det trevligast med det sistnämnda.

Ett annat bekvämlighetsområde är matsituationerna. NM har inte varit särskilt intresserad av att äta själv, och han har sedan han var riktigt liten inte tyckt om att bli kladdig om fingrarna. Han håller upp dem, tittar kritiskt på dem och så har vi lett lite och torkat bort det. Det är ju så gulligt. Eller var... Numera börjar jag tycka att det är frustrerande. Det är ju bara lite kladd. Inget farligt. Slicka bort det, eller låt det vara. Men så tänker ju inte han efter alla dessa månader. Så klart.

Han har också varit väldigt sen med att få tänder, och därför har mat med riktigt fast, eller iallafall hård, konsistens fått vänta lite längre än vanligt. Och på grund av ovan nämnda kladdfobi har jag inte förväntat mig av honom att han ska äta mjuk och kladdig mat själv. Eller orkat? En kombination förstås...

Men nu är NM snart 21 månader gammal. De flesta barn (är jag ganska säker på, visst är det så?) äter själva vid det laget. Och plötsligt vill jag att han ska äta själv. Det säger sig självt att han inte omedelbart kan det bara för att jag vill det. Och efter så här lång tids matning är det också ganska uppenbart att han gärna ser att den proceduren upprätthålls. Varför inte? Om mamma matar kan man ju pyssla med annat skoj under tiden. Brandbilar, elefanter eller flaggor.

Så nu är det nya rutiner som gäller. Jag försöker få honom att äta sin mat själv och jag äter min. Det går verkligen inget vidare och det är oerhört frustrerande. Så till den grad frustrerande att jag blev tvungen att fråga mig själv varför just detta är så frustrerande. I vanliga fall är jag en ganska tålmodig person. Och då kom jag fram till att det nog beror på att han nu går på dagis, och på dagis äter nästan alla barn själva, och pinsamt nog har jag svårt att stå ut med att NM inte kan äta själv när de andra barnen kan det. Jag måste lugna ner mig lite. I vanliga fall bekymrar det mig inte ett dugg om NM är sen med något som de flesta barn klarar tidigare, men just detta drabbar mig tydligen av någon anledning. Så med den insikten avslutar jag med att detta måste förbli mitt problem, inte NMs. Visst måste han lära sig äta själv. Men i sin takt. Inte bara vips över en natt på grund av att mamma väldigt plötsligt tycker att han borde kunna bara för att många andra kan...

Simma lugnt mamma får man kanske säga. Och jobba på.

Men förresten... Ni som har barn i samma ålder, eller som haft det. Hur har ätandet funkat för era små? Och kanske framför allt... hur har det varit om det inte har fungerat enligt era eller andras planer..?

4 kommentarer:

Tudorienne sa...

Lilla Stjärnan är ju bara 15 månader, men hon kan inte äta själv. Fast ganska duktig är hon och hon över varje måltid. Numera kräver hon en egen sked. Vi har en strikt Inga leksaker vid bordet-regel. Men hon har ju också ätit väldigt bra. Däremot har vi tagit till teletubbies på datorn när det gått lite trögt med ätandet på sista tiden.

Annaomlivet... sa...

Det är nog med ätandet som med allt annat vad det gäller barn (blöjor, sova, leka osv...)
Daniel har också alltid varit "bekväm" - det är lättare om vi gör saker åt honom. Han vill fortfarande bli matad medan Sofie som är 2 år yngre äter själv sedan ett par månader tillbaka, hon sover själv o somnar själv... Hon vill hellre krypa än bli buren...

Så, det kommer nog. Ta det lugnt! Sen kommer det en tid då du önskar att du fick mata honom lite =)

Kram på er!!!!

Anonym sa...

Hej,

vi matade också mycket. Så fort min son började på dagis vid 1 1/2 så började han äta själv genom att iaktta de andra. Med detta sagt vill jag inte skryta bara försäkra om att ditt barn nog kommer att äta själv alldeles snart - han kanske redan gör det nu på dagis? Jag har också jobbat på förskola och det är fantastiskt hur snabbt de plockar upp vissa saker. Ätandet är en sådan sak. Antagligen för att de snabbt inser att de får ganska lite mat om de inte själva ser till att börja lassa in.

Anonym sa...

Vårt efterlängtade barn blev också väldigt uppassad....

Om en månad fyller han två och vi matar honom fortfarande ibland. En sked här eller där. Vi inväntar "kan själv - åldern" då allt kommer att lösa sig. På dagis däremot tror jag att han äter mer själv. Nästan allt med fingrarna dock...