onsdag 1 juni 2011

Mamma på vift

Jag insåg i förra veckan att jag inte har varit ensam på nästan två år. Korta stunder förstås, och en del på jobbet sedan jag började där igen. Jag och Frk A har vid enstaka tillfällen haft barnvakt över natten för att roa oss på ett eller annat sätt, men jag har aldrig haft barnvakt för att vara ensam och göra ingenting.
Tills idag.
För idag skulle köket saneras mot småkryp som vi hittat där. Och efter detta får inte barn under tre år vistas i hemmet på 24 timmar. Så NM är evakuerad till mormor och morfar. Själv inledde jag min lediga kväll med att jobba till halv sju. Sedan åkte jag till IKEA och lämnade tillbaka några impulsinköp som jag och Frk A gjorde när vi skulle inreda huset. Där köpte jag också M&Ms som jag började smaska i mig i bilen på vägen hem. Köpte också frysta pizzabitar som jag snart ska äta till middag.
Det känns märkligt att vara ensam hemma. Men njutbart måste jag säga, när jag lyckas övertyga hela mig själv om att NM har det bra där han har det. Med förnuftet vet jag att han har det hur bra som helst. Det är bara blödiga mammahjärtat som oroar sig över att han ska sakna mig något alldeles förfärligt.
Men det är ju bara tills imorgon förmiddag.
Jag ska njuta av detta halva, helt lugna dygn medelst onyttig mat, godis och onödig TV.

1 kommentar:

Annaomlivet... sa...

NM har det alldeles fint hos mormor o morfar. Du gör helt rätt i att göra precis vad som faller sig in, unna dig, njut... Snart är allt tillbaks till det normala, till det underbara normala.. Men det kan vara ack så skönt att bara vara också!
Inte för att jag varit det så ofta heller ;-) Men skulle jag vara skulle jag göra precis som du.

Hojta om du ska "hem" till hålan ngn helg o bara vill komma på en fika eller nåt!
Kram