söndag 12 juni 2011

Språklig repertoar

En gång i tiden kunde jag transkribera ljud till fonetisk skrift, men det kan jag inte längre, och på ett vanligt tangentbord går det förresten inte ändå.

Men om man ändå ska få ner lite av NMs verbala repertoar så här långt så ser det ut som nåt sånt här:
mamma
mommo=mormor
bil/bila=bil/bilar
boll/bolla= boll
dätta=hjärta
vovvo=volvo
emma=hemma
båta=båt/båtar
tut-tut=polisbil/brandbil/ambulans
butta=borta
bä=lamm/bär
bampa=lampa
datte=vatten
buff/buss=buss
titta
bada

sko
ela=lera
babbapa=barbapapa
Listan är inte fullständig, men det börjar bli en del ord faktiskt, och många tecken, även om mamma än så länge behöver vara tolk för att andra ska höra och se vad han säger.

1 kommentar:

Anonym sa...

Hej! jag har läst i din förra blogg.. jag funderar på att göra en insemination i danmark på kliniken gaia.. då ska jag flyga från sthlm till kastrup och åka tåg från kastrup till hobro.. jag undrar om man måste boka tåg i förväg? eller kan man köpa biljett där? tacksam för svar!