tisdag 19 juli 2011

Inlägg

Det finns många inlägg som bara blivit snurrandes i mitt huvud. Har svårt att ta mig tid att sätta mig vid datorn när jag får lite tid över. Men här kommer ett par saker som jag hade tänkt skriva om:

Lägret och språket
Det var jättemysigt och kul att vara på läger och NM älskade det! Framför allt tyckte jag att det var kul att både NM och jag fick se och umgås med så pass många andra barn i hans egen ålder. Det ger lite perspektiv faktiskt, att se vad andra barn kan eller inte kan och få lite inspiration till vad man faktiskt kan börja förvänta och "kräva" av sin egen lilla parvel. Språket är ett område där NM ligger lite eller mycket efter andra jämnåriga. Detta var ju helt väntat med tanke på att han faktiskt har tre språk omkring sig. De ord han hittills säger är allihop på svenska, och det är ju också det språk han hör mest. Men att höra andra barn i hans ålder prata om både ditt och datt fick mig att inse att jag ofta underskattar hans förmågor, och att han förstår så oerhört mycket mer än vad han själv kan uttrycka. Det har gjort våra samtal väldigt intressanta sedan dess. Jag frågar honom om olika saker och det märks att han vill berätta och han har utökat sitt artilleri av gester och ljud. Fler och fler ord blir också begripliga och det är så roligt!

Blöja
En annan sak var att ganska många barn i hans ålder har "börjat sluta" med blöja. Jag tänker inte börja med det så seriöst ännu, utan vänta ett tag till, kanske till nästa sommar. Men lite mer pottsittande har vi börjat införa, och han har fått vara utan blöja efter badet. Jag frågar honom då upprepade gånger om han ska kissa och sitta på pottan. Hittills har han aldrig hunnit fram till den i tid och vi har fått torka kiss från golvet. Att få honom att sitta på pottan och vänta på att han ska kissa är helt omöjligt! Men han börjar fatta grejen med potta och kiss och toalett och så. Häromdagen sa jag till honom att jag skulle gå och kissa. Vid detta meddelande rusade NM ut i köket och jag gick in på toa. När jag satt på toaletten kom NM med andan i halsen och en blöja i högsta hugg. Mycket envist försökte han att stoppa den mellan mina knän. Han tycker det är urtrist när jag går på toa, så kanske vore det en önskedröm för honom, att mamma skulle börja med blöja?

Inga kommentarer: